Αρχική σελίδα Τα νέα μας "Θα μιλήσεις με τον δικηγόρο μου..." (;)
"Θα μιλήσεις με τον δικηγόρο μου..." (;) Εκτύπωση E-mail
Τρίτη, 13 Σεπτέμβριος 2011 12:38

Διαβάζοντας ένα εξαιρετικό post του δικηγόρου Βασίλη Σωτηρόπουλου για την προστασία της εταιρικής φήμης (http://elawyer.blogspot.com/2011/09/blog-post_04.html) μου ήρθε στο μυαλό ένα κλασικό πρόβλημα που συχνά βρίσκουν μπροστά τους εταιρείες αλλά και πρόσωπα που αντιμετωπίζουν μία κρίση με χαρακτηριστικά δημοσιότητας: «να ακούσω τον ειδικό της επικοινωνίας ή τον δικηγόρο;». Μάλιστα, αυτό το δίλημμα μπορεί να έχει δύο φάσεις: 1.Σε ποιον από τους δύο πρέπει να απευθυνθώ; 2.Αν…διαφωνούν μεταξύ τους, ποιου τις συμβουλές πρέπει να ακολουθήσω;

Φυσικά δεν θα ήταν υπεύθυνο να απαντήσει κανείς μονοσήμαντα σε αυτά τα ερωτήματα. Μπορούμε όμως να καταγράψουμε ορισμένους απλούς και σαφείς κανόνες, τους οποίους προτείνουμε να λαμβάνει υπ' όψιν όποιος βρίσκεται σε παρόμοια θέση.

1ος κανόνας: Άλλο η υπεράσπιση της εικόνας σας, άλλο η νομική σας υπεράσπιση. Είναι δύο διαφορετικά επίπεδα και πρέπει αυτό να το έχετε συνεχώς στο μυαλό σας. Επίσης, η αποκατάσταση της δημόσιας εικόνας σας δεν συνεπάγεται αυτομάτως νομική σας δικαίωση, αλλά ούτε και το αντίθετο. Πριν πολλά χρόνια, μια αθλητική εφημερίδα είχε γράψει για έναν παράγοντα του ποδοσφαίρου «ο Χ είναι χασικλής». Ο Χ κινήθηκε δικαστικά και δικαιώθηκε. Για να συμμορφωθεί προς τη δικαιοσύνη, η εφημερίδα αποφάσισε να γράφει με μεγάλα γράμματα στην πρώτη σελίδα της κάθε μέρα επί 2 μήνες «Ο Χ δεν είναι χασικλής». Προφανώς αυτό δεν ωφέλησε την εικόνα του Χ… 

2ος κανόνας: Αν θίγεται η εικόνα σας, χρειάζεστε τη συνδρομή ειδικού της επικοινωνίας. Αν θίγεται και η τιμή και η υπόληψή σας, χρειάζεστε και τη συνδρομή δικηγόρου. Με άλλα λόγια, υπάρχει μια λεπτή γραμμή που χωρίζει αυτές τις περιπτώσεις –και βέβαια η γραμμή αυτή δεν είναι κοινή για όλους. Καλό είναι να συμβουλευτείτε τους ειδικούς πριν αποφασίσετε σε ποιο επίπεδο θα κινηθείτε, αλλά ο τελικός κριτής είστε εσείς. Πάντως ό,τι σας θίγει δημόσια, θίγει την εικόνα σας. (Όπως αντίστοιχα, κρίση που δεν έχει και δεν κινδυνεύει να αποκτήσει χαρακτηριστικά δημοσιότητας, δεν θίγει την εικόνα σας και δεν χρειάζεται προφανώς τη βοήθεια ειδικού της επικοινωνίας.) Συνήθως, το να κινηθεί κανείς νομικά είναι σωστό όταν δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.

3ος κανόνας: Ο κάθε ειδικός πρέπει να σας συμβουλεύει στον ΔΙΚΟ ΤΟΥ τομέα. Απλό και σαφές. Σε χωράφια άλλων δεν ανακατευόμαστε… (Βλ. όμως και τους δύο επόμενους κανόνες που εφαρμόζονται παράλληλα.)

4ος κανόνας: Ό,τι κάνετε σε επίπεδο επικοινωνίας μπορεί να σας επηρεάσει και νομικά, αλλά και ό,τι κάνετε σε νομικό επίπεδο μπορεί να επηρεάσει και την εικόνα σας. Το ότι πρόκειται για δύο διαφορετικά επίπεδα, δεν σημαίνει ότι δεν αλληλεπιδρούν. Ό,τι λέτε σήμερα για να υπερασπιστείτε την εικόνα σας, καλώς ή κακώς θα το βρείτε μπροστά σας αύριο, αν πάτε στο δικαστήριο. Όπως και το ότι κινείστε (ή δεν κινείστε) νομικά, επιδρά άμεσα στη δημόσια εικόνα σας. Ένας πολιτικός που δικαιώνεται μετά από χρόνια στη δικαστική διαμάχη του με κάποιο ΜΜΕ, μπορεί ως τότε να έχει καταστρέψει την καριέρα του. Μια εταιρεία που έλυσε στο δικαστήριο τις διαφορές της με πρώην υπάλληλό της που είναι ΑΜΕΑ, ακόμα και αν τελικά δικαιώθηκε μπορεί ως τότε να έχει τραυματίσει ανεπανόρθωτα την εικόνα της. Με βάση αυτό, ας ξαναδιαβάσουμε και τον προηγούμενο κανόνα:
Ο ειδικός της επικοινωνίας δεν θα σας πει τι να κάνετε σε νομικό επίπεδο, αλλά οφείλει να σας προειδοποιήσει πώς θα επιδράσει στην εικόνα σας η κάθε νομική επιλογή που έχετε. Αντίστοιχα, ο δικηγόρος δεν θα σας πει πώς να χειριστείτε την εικόνα σας, αλλά οφείλει να σας ενημερώσει για τη νομική βαρύτητα που έχει η κάθε δημόσια κίνησή σας.

5ος κανόνας: Το επιτελείο της επικοινωνίας σας και το νομικό σας επιτελείο πρέπει να συνεργάζονται. Αυτό είναι ένα συμπέρασμα που προκύπτει σαφώς από τα προηγούμενα. Δεν μπορεί ο καθένας να κινείται αυτόνομα, χωρίς ούτε καν να γνωρίζουν οι μεν τι κάνουν οι δε. Βάλτε τους να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι. Και αν δυστυχώς δεν μπορέσουν (κακώς) να συμφωνήσουν, τότε ακούστε τι έχει να πει ο καθένας στον τομέα του και –φυσικά- πάρτε εσείς τις τελικές αποφάσεις.

6ος κανόνας: Η εικόνα σας κρίνεται άμεσα και η νομική σας δικαίωση σε βάθος χρόνου. (Ή τουλάχιστον έτσι συμβαίνει τις περισσότερες φορές.)
Ο χρόνος δεν μετράει με τον ίδιο τρόπο στην Επικοινωνία και στη Δικαιοσύνη… Αυτό ειδικά, είναι κάτι που καλό είναι να το έχετε πάντα στο μυαλό σας.

Άκης Γεωργακέλλος.

το κείμενο είναι από τη σελίδα της εταιρείας μας στο facebook